Bewegen om te genezen 

Soepel bewegen voelt goed en reduceert pijn

Een perfect lichaam komt niet veel voor. Het lichaam dat je hebt, helpt je jouw leven zo goed mogelijk in te vullen en doet dat volgens mij perfect. Ondanks eventuele gebreken. En wie maakt dat overigens uit?
Als iemand steeds in dezelfde houding zit of staat, bijvoorbeeld achter de computer of met de Mobiele telefoon in de hand, dan maakt die mens weinig of geen gebruik van alle mogelijkheden van het lichaam. Die kwijnen dan weg en zijn dan met moeite weer te activeren en te gebruiken. Door te weinig te bewegen gaat de lichaamshouding achteruit en wordt iemand stijf!  Zolang je gezond bent en met relatief weinig zorgen, kan stijfheid er langzamerhand in sluipen. Dit wordt vaak verwacht bij oudere mensen, helaas bewegen "jongeren" steeds minder of worden beperkt in bewegen door bijvoorbeeld Corona overheidsmaatregelen.

Wat gaan wij doen?

Bij chronische pijnen en ziekten is de energie vaak vast komen te zitten. De fysieke oefeningen lijken eenvoudig maar schijn bedriegt. We doen oefeningen die de energie in je lichaam in beweging brengt. Je kunt hierdoor ontspanning en pijn vermindering ervaren. Soms direct soms de andere dag. Voorbeeld oefeningen

Positive woman breathing fresh air enjoying the wind

Vitaliteit reduceert stramheid

Voor ieder lichaam geldt dat het belangrijk is om het soepel te houden. Of dit nu is om de dagelijkse dingen te doen of om het lichaam intensiever te belasten met hardlopen, wielrennen, volleybal, body building, echte yogaoefeningen enzovoort. Fysiek bewegen heeft een gunstig effect bij stijfheid, artrose, depressie, moeheid, rugpijn, stress. Alle energieën in lichaam en geest moeten stromen, de vitaliteit neemt toe

Onze aanpak is voor

  • mensen die voor hun gezondheid kiezen; welkom
  • mensen die soepeler willen worden
  • mensen die gefrustreerd zijn door andere "sport- en yoga" ervaringen.

Onze aanpak is niet voor

  • mensen die onverschillig zijn voor hun gezondheid.
  • mensen die alles al weten van bewegen.
  • mensen die zichzelf niet willen inzetten voor hun gezondheid. 

Bewegen om te genezen, soepel worden

Bewegen is een heel goed manier om stijve gewrichten soepeler te krijgen. Gewrichten worden met de jaren minder soepel. Het bindweefsel wordt minder elastisch, de hoeveelheid kraakbeen neemt af en de synovia (gewrichtsvloeistof) wordt minder stroperig. In rust (slaap) staat de bloedsomloop op een lager pitje, waardoor de doorbloeding minder wordt.

Soepel bewegen voelt goed en reduceert pijn

Zittende strek asana

Mensen die last hebben van stijfheid, hoef je het niet te vertellen: De fysieke bewegingsvrijheid is minder. Bukken  of schoenveters vastmaken kan een probleem zijn. Bij stijfheid wordt ook het uithoudingsvermogen aangetast, maar ook de spieren worden zwakker. Mensen met artrose, reumatoïde artritis, fibromyalgie en andere reumatische aandoeningen ervaren stijfheid direct bij het opstaan. Een stram en stijf gevoel rondom de gewrichten en in de spieren. Dit wordt ‘ochtendstijfheid’ of ‘startstijfheid’ genoemd en kan een half uur tot een uur aanhouden. Yoga kan hierbij uitstekend helpen.

Impressie van oefeningen

Oefening: Ga met opgetrokken benen op je rug op de grond liggen met je knieën op heupbreedte uit elkaar en de voeten plat op de grond. Druk de onderrug tegen de grond en kantel het bekken door de bilspieren aan te spannen, maar zonder de billen van de grond te tillen.

Oefening: Een soepele nek Houd het hoofd rechtop adem in en buig het uitademend opzij met een oor naar de schouder, tot je het aan de andere kant van de hals voelt rekken. Breng het hoofd inademend terug naar het midden, wacht even en buig het hoofd uitademend naar de andere kant. Houd bij deze oefening de schouders laag.

Oefening: Adem met aandacht vertrouwen in en angst uit. Wat gebeurt er fysiek in je lichaam? 
Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een betere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.

Oefening: Ga staan en maak zachte kleine cirkelvormige bewegingen met het bekken als dat kan. Zowel linksom als rechtsom. Voel waar het gewicht is in de voeten. Kan ook zittend worden uitgevoerd.

Related Posts

Marchal van Straten

02/07/2021

Waarom zou je ontspannen?

Waarom zou je ontspannen?

Marchal van Straten

02/01/2021

In je kracht

In je kracht

Marchal van Straten

01/24/2021

Gezonde spijsvertering

Gezonde spijsvertering

Marchal van Straten

01/17/2021

Frustraties positief gebruiken

Frustraties positief gebruiken

Subscribe now to get the latest updates!