Menu
Assign a 'primary' menu

Help het lichaam optimaal te functioneren

Bewust strekken is een uitstekende manier om het lichaam en geest wakker te maken. Het helpt om te ontkrampen en de eigen ruimte in te nemen. Bewust strekken verbetert de ademhaling en de fysieke doorbloeding. Het hart kan zich meer "openen". Er ontstaat meer positieve energie om verbinding te gaan met jezelf en de omgeving. Het stimuleert een betere aarding. Bewust strekken beschermt tegen fysieke overbelasting en stimuleert een sneller fysiek herstel na een inspanning. En strekken kan ook vele andere klachten verminderen, zoals spanningen van de dag. Bewust strekken voelt goed. Ik doe mee.

Waarom doen mensen aan yoga  en Tai Chi?

Mensen zoeken geluk en rust, maar weten niet meer hoe dat werkt. Er zijn mensen die uitsluitend van hun klachten en bijverschijnselen af willen. Met zo weinig mogelijk moeite en eigenlijk moet iemand anders dan alle klachten en verschijnselen bij die mensen weghalen.
Er zijn mensen die yoga even proberen, uit nieuwsgierigheid. Zeggen geen verwachtingen te hebben, blanco. Het gaat er om waarom iemand yoga of Tai Chi Tao kiest en wat iemand wil bereiken. 

16405439 young group relaxing together in a fitness center

Bijvoorbeeld strekken kan vrijwel bij alle sporten gedaan worden. Toch is er een verschil.  Onze intentie ontspannen en naar binnen keren, terug naar jezelf, Naar de eigen bron, weer terug naar voelen en minder denken. En de eigen ruimte en jouw plaats innemen in de wereld. Daar wordt jezelf meegeholpen. Maar het heeft ook invloed op de omgeving. Door bewust te strekken, neem je meer je eigen ruimte in.

Een oefening

Lig op je rug en strek voorzichtig je beide hielen en je achterhoofd tegelijkertijd. Je rug wordt hierdoor op zachte wijze verlengd. Er komt een klein beetje ruimte in de rug, waardoor deze kan ontspannen Trek voorzichtig je rechterbeen in en doe je gevouwen handen om je knie. Zo hoog mogelijk.
Adem zorgvuldig in door de neus en houd de adem even vast. Adem zorgvuldig uit en begin bij de onderbuik; zo laag mogelijk. Probeer je aandacht bij je lichaam te houden. Doe hetzelfde met je linkerbeen.

Rugoefening voor darmen